در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند؛

دستگاه طیف سنج ATR-FTIR نصب و راه اندازی شد

۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۲۹۰۹۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۳۲
دستگاه طیف سنج مادون قرمز بازتاب کلی تضعیف شده (Attenuated total reflection infrared) مدل Spectrum Two  ساخت کمپانی PerkinElmer در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند با موفقیت نصب، راه اندازی و آماده ارائه سرویس شد.
دستگاه طیف سنج ATR-FTIR نصب و راه اندازی شد

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه با اعلام اینکه دستگاه طیف سنج مادون قرمز بازتاب کلی تضعیف شده (Attenuated total reflection infrared) در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند نصب، راه‌اندازی و آماده ارائه سرویس شده است، گفت:  این دستگاه برای مطالعه جامدات ضخیم، مایعات، فیلم‌ها، پودرها،‌ چسب‌ها، پلیمرها و نمونه‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر ابوالفضل اکبرپور ادامه داد: در تکنیک ATR از خواص بازتاب داخلی کل (total internal reflection) استفاده می شود. تابش مادون قرمز از کریستال ATR عبور می‌کند. به گونه ای که حداقل یک بار از سطح داخلی در تماس با نمونه منعکس شود. عمق نفوذ تابش به نمونه معمولا بین 0.5 تا 2 میکرومتر است که مقدار دقیق آن به وسیله طول موج نور، زاویه تابش و شاخص های بازتاب برای کریستال ATR و مشخصات نمونه بستگی دارد. در نتیجه آنالیز ATR به عنوان روشی پر قدرت و توسعه یافته برای تعیین ساختار و شناسایی ترکیبات آلی، پیوندهای شیمیایی و شناسایی گروه های عاملی و ساختار مولکولی به‌کار می‌رود.

علاقمندان به دریافت خدمات ATR می‌توانند از طریق سامانه جامع آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند (labs.birjand.ac.ir) اقدام کنند.

آخرین ویرایش۰۶ آبان ۱۴۰۳