برگزاری کارگاه چگونه یک خانواده قوی و پایدار در عصر دیجیتال داشته باشیم؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۵ کد : ۲۷۹۰۵ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۶
مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه، کارگاه «چگونه یک خانواده قوی و پایدار در عصر دیجیتال داشته باشیم؟» با سخنرانی دکتر حمید مسعودی، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار نمود.

در این کارگاه که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، سه محور چیستی خانواده پایدار و ابعاد آن، چالش‌های عصر دیجیتال برای خانواده و تجربیات سازگاری خانواده در عصر دیجیتال مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. خانواده پایدار خانواده‌ای است که در آن محیطی امن، پرورش‌دهنده و حمایت‌کننده برای رشد اعضای خود فراهم می‌کند. محیطی است که در آن چالش‌های اعضا با هم روبرو می‌شوند و مکانیسم‌های مقابله سالم پرورش می‌یابند.
دکتر مسعودی در این کارگاه به برخی خصلت‌های خانواده پایدار یعنی تعهــد، فــداکاری و هــدف مشترک، ارتبــاط بــاز، صادقانه و مؤثر اعضا، ارتباطات اجتمـــاعی فــراخــانوادگی، قدردانــی، محبت، احتـرام و ارزشمندی، انطبــاق‌پذیری با چــالش‌ها و تغییرات، فرصت‌شنـاسی و همکاری در حل مسائل، وجود مرزهــای روشن درونی و بیرونــی، تاب‌آوری در رخ‌دادهــای دشوار زندگی، ارزش‌ها و رویدادهای مشترک هویت‌ساز و تعادل بین تعهـدات کـاری و زندگـی نمود. در بخش دیگری از کارگاه به چالش‌های عصر دیجیتال برای خانواده اشاره گردید در این بین مهم‌ترین چالش‌های این عصر برای خانواده مواردی همچون زمان زیاد در استفاده از صفحه نمایش‌ها بالاخص کودکان، کاهش ارتباط چهره‌به‌چهره در بین اعضای خانواده، قرارگیری کودکان در معرض محتوای نامناسب، کاهش تحرک جسمی و روانی و پیامدهای آن، مقایسه‌های اجتماعی و احساس محرومیت نسبی،‌ مورد آزار و اذیت سایبری واقع‌شدن بالاخص برای خانم‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌های نظارت و گریز از نظارت، سواد اطلاعاتی-فناوری نابرابر بین‌نسلی، دریافت پیام‌هایی با محتوای نامناسب و غیراخلاقی و در نهایت کلاهبرداری و زیان اقتصادی و مالی نام برده شد.

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳