برنامه راهبردی
بطور کلی، جهت گیری راهبردی دانشکده علوم پایه دانشگاه بیرجند همواره مبتنی بر اصول و سند افق چشم انداز ۱۴۰۴ وزارت علوم تحقیقات و فنآوری خواهد بود. مختصری از اهم موارد مذکور در این سند عبارتند از:
- علوم پایه، علومی است سرآمد در منطقه مبتنی برآمایش سرزمین و دسترسی همگانی و برخوردار از متخصصانی متعهد، خلاق، نوآور، کارآفرین و پیشتاز در مرزهای علم و دانش و با توانایی ایجاد بسترهای لازم در نیل به سمت فنآوری کارآمد و تولید علم و تکنولوژی، جهت توسعه و پیشرفت کشور.
- مهمترین ماموریت علوم پایه به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه های آموزش عالی در قلمروهای آموزش و پژوهش عبارتند از:
۱- تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، خلاق، و کارآفرین با رویکرد خودکفایی علمی و اقتصادی
۲- ایجاد شرایط لازم جهت دستیابی به استقلال اقتصادی با استفاده از منابع طبیعی از طریق ترویج و گسترش صادرات مبتنی بر علوم پایه
۳- ایجاد زیرساخت های علمی مستقل از افراد با ماهیتی ساختارمند و نه تقلیدی با هدف پیشتازی در مرزهای علم و فنآوری با مرجعیت علمی در منطقه
۴- نفش آفرینی موثر در جهت دستیابی به فنآوری های نوین و ثروت آفرین متناسب با اولویت ها، نیازها و مزیت های نسبی کشور و انتشار و کاربست آنها در ساختارهای آموزشی و پژوهشی، صنعتی و خدماتی در هر دو سطح ملی و بین المللی.
- در این برنامه راهبردی بطور خاص برای دانشکده علوم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- با محوریت اخلاق، ارتقا، ارتباط و توسعه و تعمیق اخلاق کاری و حرفه ای این موارد مدنظر می باشد:
- احترام متقابل و حفظ کرامت افراد
- تعامل سازنده و مؤثر بین همکاران و تبادل نظرات و تجارب
- نظم و انضباط کاری
- تعهد و مسئولیت پذیری در قبال انجام وظایف
- ارتقای نقش الگویی همکاران علمی کارشناسان و کارکنان در در ارتباط با دانشجویان
۲- با محوریت ارتقای علمی افراد به این موارد می توان اشاره کرد:
- بهبود عملکرد اعضای هیأت علمی، کارشناسان و کارکنان
- خلق دانش و زمینه مناسب برای تبادل تجارب
- توجه به خود ارزیابی
- ارتقای کیفیت تدریس
- تدوین و ارائه طرح درس در گروه
- نشر و انتشارآثار علمی
- ارتقای مرتبه علمی کلیه اعضا
۳- با هدف ارتقای سیستم آموزشی و دانشکده رعایت این موارد مد نظر می باشد:
- زمانبندی و تکمیل طرح های پژوهشی
- کاهش زمان ماندگاری دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی
- تعامل بین گروه ها در فعالیت های علمی
- بازنگری سرفصل دروس
- توجه به جذب نیروی علمی جدید کارآمد در گروه ها و توجه به ارتقا کارشناسان
- توسعه مجلات علمی
- برقراری نشست های تخصصی
- برگزاری کارگاه های آموزشی
- تقویت گروه های پژوهشی
- ارتقای کیفیت انجمن های علمی دانشجویان
- تقویت المپیادها و رشد استعدادهای دانشجویان
- تعامل علمی و پژوهشی بین دانشکده ها
۴- با محوریت گسترش ارتباط با جامعه ذکر این نکات سازنده خواهد بود:
- توجه به جهت گیری درست کارآفرینی
- توجه به جنبه های کاربردی دروس
- ارتقای کیفیت دروس کارورزی، کار عملی و یا آزمایشگاهی
- برگزاری همایش های علمی
- توسعه همکاری گروه ها در اجرای آموزش های آزاد
- توجه به انعقاد و انجام طرح های پژوهشی و گسترش دستاوردهای شاخص و افتخارات دانشکده
- توسعه طرح های پژوهشی دانشجویی
- استفاده از توان دانشجویان مقاطع ارشد و بویژه دکتری
- ارتباط با سازمان ها و مراکز توسعه و نوآوری
- بروز رسانی سایت دانشکده جهت معرفی قابلیتهای آن.
با آرزوی توفیق روزافزون